info@woudtsekerk.nl
Protestantse Gemeente 't Woudt - Den Hoorn

Ds. Barbara Lamain (Heilig Avondmaal)

Collecte Streekverband De Tien

Tijdens het avondmaal collecteren we voor Streekverband De Tien. Streekverband De Tien is een initiatief van de diaconieën van de Westlandse kerken. Hiermee worden zes projecten, die volgens procedure voorgedragen en gekozen zijn door de deelnemende diaconieën, ondersteund. Al het geld gaat volledig naar die projecten. Een van de projecten van Streekverband De Tien is Westland4Gambia. Er is nagenoeg geen tandzorg in Gambia en met name voor kinderen is een gezond gebit van groot belang. Schade en pijn aan gebitten van kinderen belemmert hen tijdens het opgroeien. Kinderen eten, spelen, slapen en leren slecht als ze klachten aan hun gebit hebben. Sommige kinderen lopen jarenlang met een ontsteking in hun mond. Daardoor lopen ze achterstanden op die ze nooit meer kunnen inhalen. Vanaf 2013 bezoekt een mobiele praktijk met een Oral Health Worker en assistent scholen. Er wordt voorlichting gegeven, er worden tandenborstels en tandpasta uitgedeeld en controles uitgevoerd. Deze rijdende mobiele praktijk is toe aan vervanging. Verder wil Westland4Gambia de komende jaren ook lokale mensen opleiden tot Oral Health Worker of assistent. Ook is een wens de vaste praktijk in de toekomst uit te breiden. Dit alles om de tandzorg in Gambia te verbeteren.

1 september 2019