Ds. T. Wegman uit Zeist

Collecte Diaconie: 40dagentijd

Opvang en scholing van weeskinderen in Rwanda

In 2019 is het 25 jaar geleden dat één miljoen Rwandezen werden afgeslacht door hun buren. De jongvolwassen Rose Mukankaka overleefde de genocide, maar verloor haar ouders, broers en zussen. Ze besloot dat ze God wilde dienen door weeskinderen op te vangen en onder te brengen in pleeggezinnen. Zo ontstond Mwana Ukundwa, ‘geliefd kind’. In de afgelopen 25 jaar is het werk veranderd. Tegenwoordig ondersteunt de organisatie kinderen die hun ouders aan hiv-aids hebben verloren, of zelf besmet zijn. Zij krijgen medicijnen, schooluniformen en leren om te gaan met hun ziekte. Ook alleenstaande moeders die besmet zijn, worden ondersteund in de zorg voor zichzelf en hun gezin. Geef aan de collecte of maak uw bijdrage over via NL 89 ABNA 0457 457 457 t.n.v. Kerk in Actie o.v.v. collecte 40dagentijd. Meer informatie: www.kerkinactie.nl/veertigdagentijd. Bestel gratis het boek Mensen van hoop: Christenen in Rwanda via www.kerkinactie.nl/mensenvanhoop.

Paasgroetenactie

Ook dit jaar doen wij als gemeente mee aan de Paasgroetenactie. Stuurt u ook een kaart aan gevangenen in binnen- en buitenland en aan mensen en organisaties van de groetenlijst van Amnesty International? Op zondag 7 april kunt u na de dienst één of meer kaarten meenemen. Deze moeten vóór dinsdag 9 april verstuurd zijn.

Voor gedetineerden is het bemoedigend als ze kaarten krijgen, zeker als daar ook nog iets persoonlijks op staat. Ook al weet u niet precies wie deze kaart ontvangt, vanwege de privacy, toch mag u ervan overtuigd zijn dat het feit dat er om hen gedacht wordt, de gedetineerden erg goed doet. Het is een feestelijke gebeurtenis als de kaarten in de kerkdienst in de gevangenis worden uitgedeeld. Ook de mensen en organisaties, die zich inzetten voor mensenrechten wereldwijd, voelen zich altijd gesteund door kaarten en brieven. Het is vaak moeilijk werk van lange adem, als je voortdurend bedreigd wordt. Maar het doet goed als mensen je door een kaart een hart onder de riem steken.

We hopen, dat velen van u Paasgroeten zullen sturen!

7 april 2019