info@woudtsekerk.nl
Protestantse Gemeente 't Woudt - Den Hoorn

In-gesprek-dienst

In deze dienst gaat het er anders aan toe dan u gewend bent tijdens een reguliere avonddienst. Normaal gesproken wordt een ‘in-gesprek-dienst’ niet geleid door een dominee, maar door twee ouderlingen. Maar deze dienst is voorbereid door onze dominee Barbara Lamain en ouderling Anneke van den Ende. De organist begeleidt ons bij het zingen van bijpassende liederen. Het idee achter deze ‘in-gesprek-diensten’ is om niet alleen te luisteren naar wat er gezegd wordt in de kerk, maar om ook met elkaar in gesprek te kunnen gaan aan de hand van een thema met een bijbehorend Bijbelgedeelte. De ‘in-gesprek-diensten’ worden niet via de kerktelefoon en via kerkomroep uitgezonden, omdat mensen tijdens de gesprekken persoonlijke zaken naar voren kunnen brengen en we daarmee in de viering vertrouwelijk willen omgaan. Voor zondag 28 oktober is het thema ‘Kerk in de minderheid’ en het Bijbelgedeelte 1 Koningen 19:9 -18 staat centraal. Vroeger was de kerk in Nederland allesbepalend. De kerken stroomden zondag aan zondag vol en geloofsvragen en geloofswaarheden werden bij de bakker en de slager besproken. Die tijd is allang voorbij. We leven in het Westen in een seculiere tijd, waarin de ongelovige meerderheid steeds meer moeite krijgt met de overtuigingen van de gelovige minderheid. Heb je het gevoel dat je bijna de enige bent die gelooft op je werk, in de klas of in je straat. Hoe ga je daar dan mee om? We hopen u en jou dan ook te mogen begroeten tijdens deze ‘In-gesprek-dienst’.

Extra collecte: Hulp voor slachtoffers Sulawesi

Vrijdag 28 september werd Sulawesi getroffen door aardbeving en een tsunami. De afgelopen weken zijn de beelden de wereld rondgegaan van deze verschrikkelijke ramp. Beelden die stil maken, onmachtig. Zoveel leed, zoveel slachtoffers. We hebben er geen woorden voor. De hulporganisaties achter Giro555, waaronder Kerk in Actie, zijn aanwezig in het rampgebied en verlenen eerste hulp, veelal via lokale partnerorganisaties. Inmiddels zijn alle gebieden toegankelijk voor hulpverlening. De eerste vrachtwagens en schepen met hulpgoederen zijn aangekomen in het rampgebied, met aan boord onder andere watertrucks, voedsel, schoon drinkwater, muskietennetten, matrassen en tenten. Schoon drinkwater is van groot belang om te voorkomen dat na deze ramp een nieuwe ramp volgt door de uitbraak van ziektes. Ook zijn er teams aanwezig die zich richten op het vinden van slachtoffers en het inrichten van veilige onderkomens. Dit is nog maar het begin van de hulpverlening, er is nog veel meer nodig. Daarom willen wij als diaconie uw aandacht vragen voor deze extra collecte zodat de mensen op Sulawesi weer op weg geholpen kunnen worden.

28 oktober 2018

De Rijstuin