Kerkennacht: welkom in de kerken van Midden-Delfland

Wat is Kerkennacht?

Elke twee jaar, zo rond de langste dag, stellen kerken in heel Nederland hun deuren open om te laten zien wat ze te bieden hebben. In Nederland gebeurt dit sinds 2008, in het buitenland al langer. Dit jaar is het thema: “Is dit óók kerk?” Gedurende een aantal uren kan iedereen, ongeacht of men lid van een Kerk is of niet, een of meer kerken bezoeken en zien wat in een Kerk allemaal te doen is en wat men te bieden heeft. Dat is veel meer dan alleen maar vieringen! Kerkennacht is een wat misleidende term, omdat in verreweg de meeste kerken de activiteiten in de middag en de avond plaats vinden.

Kerken in Midden-Delfland

Dit jaar doen voor het eerst de Kerken in Midden-Delfland mee. Enkele protestantse kerken en de katholieke parochie Onze-Lieve-Vrouwe van Sion zijn gezamenlijk aan het werk gegaan om op zaterdag 22 juni 2019 hun deuren open te stellen en iedereen de gelegenheid te bieden te zien wat er zoal in de kerken gebeurt.

Den Hoorn

Kerkennacht in Den Hoorn wordt begonnen in De Rijstuin, Woudseweg 26. Vanaf 15.30 uur zijn volwassenen en kinderen welkom. Na een kop koffie, thee of een glas limonade kan men, naast bezichtiging van het gebouw meedoen aan een workshop handlettering of het versieren van cupcakes. Vervolgens is er voor alle bezoekers een pannenkoekenmaaltijd.

Om 19.00 uur begint het programma in de Rooms-Katholieke Kerk aan de Hoornseweg 12. Begonnen wordt met een zangworkshop voor kinderen. Elk kind kan meedoen, want zingen kan iedereen! Er is ook een speurtocht voor kinderen. Voor volwassenen is er een rondleiding, met uitleg bij de glas-in-lood ramen, de kruiswegstaties en verschillende kerkelijke attributen. In de kapel zal een koor oudere en hedendaagse uitvaartliederen zingen. Er worden daarbij begrafenisstoeten van vroeger en nu getoond. Ook is er de mogelijkheid om zelf kaarsen te decoreren. Tenslotte is er een ruimte ingericht als “stiltecentrum”, waar diverse boekenzijn uitgestald. Rond 21:30 uur eindigen we met een borrel.

www.woudtsekerk.nl

Maasland

In de Maria Magdalena kerk (Meester Postlaan 6) beginnen we om 19.00 uuren zijn er optredens van Let’s Sing Together en het ensemble Tesori. Verder is er een rondleiding door de Kerk en zal er een presentatie draaien waarin vele activiteiten te zien zijn die we als parochiegemeenschap doen.

Om 19.00 uur starten we in de Oude Kerk (Kerkstraat 1) met koffie, terwijl we de film starten waarop het maken van het liturgisch meubilair te zien is. Natuurlijk kunt u uitgebreid de kerk bekijken, wel of niet met een gids. Om 19.30 speelt Hannie van Dorp dwarsfluit, waarna gospelkoor Spirit vanaf 20.00 uur zingt. Leo Hans Koornneef speelt op het orgel vanaf 21.00 uur. Om 21.30 uur speelt Hannie van Dorp weer dwarsfluit. Vanaf 22.00 uur orgelspel.

www.kerkentemaasland.nl

Schipluiden

In Schipluiden opent de Jacobus de Meerdere kerk (Burg. Musquetiersingel 56) haar deuren om 19.00 uur. Hier is elk uur een TOP 2000 viering met muziek en beelden op de schermen. Ook zal er in de kerk wat te drinken worden aangeboden.

In de Dorpskerk aan de Dorpsstraat zijn de deuren vanaf 20.00 uur open. Hier is een wisselend, terugkerend programma met muziek van Drumpack, rondleiding verzorgd door dhr. J. Moerman en een Taizéviering.

www.protestantschipluiden.nl

Voedselbank

Het zou fijn zijn wanneer u bij uw komst naar een van de kerken een kleinigheid voor de voedselbank meebrengt. Dat kunnen bijvoorbeeld houdbare levensmiddelen zijn, zoals een blikje groenten, maar ook bijvoorbeeld een stukje zeep of een tube tandpasta.

22 juni 2019