Hulp aan vluchtelingen

·

Via Stichting Welzijn Midden-Delfland (SWMD) bereikte onze gemeente een verzoek om maatschappelijke bijstand voor twee vluchtelingen. Het zijn Eritrese mannen van ca. 30 jaar, die in ons dorp zijn komen wonen. Ze hebben een tijdelijke verblijfsvergunning en zijn dus zogenaamde statushouders. Eén van hen wacht op gezinshereniging.

Wat houdt dat in, maatschappelijke bijstand?

Deze nieuwe inwoners worden door vluchtelingenwerk en de gemeente Midden-Delfland begeleid voor verzekering, wonen, scholing en andere administratieve zaken. Om hun weg in de samenleving te vinden, hebben ze iemand nodig die hen daarbij kan helpen. Dat wordt ook wel een maatje genoemd. Meestal gaat het om een wekelijks contactmoment, een gesprekje of een activiteit zoals een wandeling of iets dergelijks. Voor deze vraag zouden het twee mannen, of echtparen kunnen zijn. Via kerk voor de buurt helpt onze gemeente al drie personen en een gezin. Heeft u belangstelling dit ook te doen, of wilt u meer informatie? Reageer dan op de vacature, gebruik het contactformulier, of neem contact op met SWMD via 010-5918052 of info@swmd.nl.