Bij de diensten

·

In de dienst van 13 oktober was er wisseling van ambtsdragers. We zijn dankbaar voor de ambtsdragers wiens termijn is verstreken, voor de ambtsdragers die een nieuwe taak hebben opgenomen binnen de kerkenraad, voor degene die jarenlang de financiële administratie heeft gedaan en afscheid nam van die taak en voor degene die de nieuwe taak als financieel administrateur heeft opgepakt. 

We lazen uit 1 Samuel 3: over de roeping van Samuel. God roept Samuel en spreekt tegen hem. Praat God nog tegen ons en herkennen wij Gods stem? Hoe spreekt God tegen ons? Door Zijn Woord en door Zijn Heilige Geest.

Door Bijbellezen – de belangrijkste manier waarop God tegen ons spreekt is via de Bijbel. Via de Bijbel hoor je God spreken. Het is belangrijk om ook biddend de Bijbel te lezen. Biddend om de Heilige Geest. Het is ook een idee om de app ‘Eerst dit’ op de telefoon te zetten. Dan krijg je elke dag een stukje tekst, toelichting en muziek. 

Via een tekst of een lied. Dat heeft vaak ook met woorden uit de Bijbel te maken. Een tekst uit een lied dat blijft hangen of dat je ineens weer ergens tegenkomt. De Heilige Geest brengt ons woorden van God in herinnering en maakt ons duidelijk wat de Vader ons wil leren (Joh. 14:26). Het kan een lied zijn dat we zelf zingen; of een lied dat we een ander horen zingen. 

Via beelden. Als we bezig zijn, door het dorp lopen, door de weilanden fietsen. Een beeld kan zich aan ons opdringen, kan blijven hangen. Het kan van God komen. 

Via gedachten, indrukken en ingevingen. Bijv: je bent een psalm aan het lezen en er komt ineens de naam van iemand in je op. Je zit op de fiets, en moet ineens aan iemand denken. Er zijn mensen die ineens de emotionele of fysieke pijn van iemand opmerkzaam worden. God kan werken via onze intuïtie. 

Via andere mensen. Soms juist via mensen van wie je het niet verwacht. In de Bijbel kiest God ook mensen uit van wie je het niet verwacht: Mozes zegt dat hij niet goed kon spreken; Paulus zegt dat hij zeker geen imponerende persoonlijkheid was. 

Via gebeurtenissen. Via dingen die gebeuren in ons leven. De grote gebeurtenissen, maar ook juist het gewone van alledag. Hij roept ons in de zon die opgaat. Hij roept ons in het kind dat ons aankijkt. Hij fluistert tegen ons in ons geluk. En Hij roept naar ons in ons ongeluk…

Hij spreekt tegen ons in onze rusteloosheid. Dat gevoel dat we niet kunnen thuis brengen. Het gevoel dat we iets missen. Dat we Iemand missen. Negeer het ook niet, want het kan God zijn die probeert ons naar Hem te trekken. ‘onrustig is ons hart, tot het rust vindt in God.’ Rusteloosheid kan de roep zijn van God. De roeping tot een ambt. Een speciaal ambt van ouderling of diaken. Maar ook het ambt van alle gelovigen. 

Waar herkennen we aan als God tegen ons spreekt? Via allerlei manieren kan God tegen ons spreken. Maar hoe kunnen we nou toetsen of het echt van God is? 

Dat wat we horen of zien in lijn is met het Bijbels getuigenis. God zal nooit iets zeggen wat niet klopt met de Bijbel. 

Het wordt bevestigd. Gods Geest werkt en spreekt langs meerdere wegen. Als bijvoorbeeld een tekst uit een preek terugkomt in de loop van de week; als iemand je een kaart stuurt met een tekst, of het terugkomt op een heel andere plek en manier: in het journaal, in de krant.. Als God spreekt in stereo, dan moet je opletten…. Als God drie of zelfs vier keer spreekt zoals bij Samuel, dan zeker ! 

Het bevordert de gaven van de Geest. Bevordert het de vrede, de vreugde? Bevordert het de eenheid van de gemeente? Doet het ons groeien in een dieper besef van Gods liefde en genade? Worden er levens door aangeraakt, hersteld en genezen? Gaan mensen leven als navolgers van Jezus? Wordt Gods Naam geheiligd en wordt Zijn wil gedaan, zodat het Koninkrijk zichtbaar wordt op aarde? 

Het leren onderscheiden van Gods stem begint met een vertrouwelijke omgang met God. En met een leven in vertrouwen en gehoorzaamheid. Het is ook de taak van de ambtsdragers om ons te helpen om Gods stem te herkennen. Om ons daar alert op te maken. Om wakker te zijn. Wees nuchter en waakzaam.

God spreekt tegen ons. Hij roept ons. Ga het avontuur aan met Hem, zeg ja.