info@woudtsekerk.nl
Protestantse Gemeente 't Woudt - Den Hoorn

Dr. A.C. Verweij uit ‘s-Gravenzande

Collecte Diaconie: Kerk in Actie: Noodhulp Etiopië

Door de klimaatverandering worden bepaalde delen van Ethiopië steeds vaker getroffen door langdurige droogte en heftige regenval. Vee sterft en oogsten mislukken. Veel mensen raken daardoor afhankelijk van voedselhulp. De Ethiopische kerk en hulporganisatie willen dat patroon doorbreken: ze leren Ethiopiërs zich aanpassen aan de nieuwe situatie. Ze leren vruchtbare grond vast te houden, grond te irrigeren, nieuwe gewassen verbouwen die bestand zijn tegen droogte. Ze gebruik een weeralarm die aangeeft wanneer je het beste kunt planten en oogsten. Maar ook helpt de kerk mensen met andere bronnen van inkomsten, zodat ze minder kwetsbaar zijn als de oogst tegenvalt. Veel arme vrouwen kunnen geen lening krijgen van een bank. De kerk zette spaargroepen op, zodat vrouwen samen leren sparen en investeren. Gemiddeld gaat hun inkomen met 20 euro per maand omhoog. Dat geld investeren vrouwen in ziektekosten, schoolgeld, droogtebestendige zaden, materialen voor een eigen bedrijfje (zeep maken, bijen houden, geiten fokken, waterfilters maken) en in noodgevallen voor voedsel. Het leven van 695 gezinnen (3500 mannen, vrouwen en kinderen) kan zo ingrijpend veranderen. Zij zijn niet langer afhankelijk van noodhulp. Helpt u mee noodhulp voorkomen?

Steun dit werk met een bijdrage op rekening NL89 ABNA 0457 457 457 t.n.v. Kerk in Actie te Utrecht, o.v.v. Ethiopië of doneer online. Hartelijk dank!

Collecte Kerkrentmeesters: Eigen werk

12 februari 2023