info@woudtsekerk.nl
Protestantse Gemeente 't Woudt - Den Hoorn

Ds. A. Christ uit Katwijk

Collecte Diaconie: Open Doors: Op de bres voor vervolgde Christenen

Ruim twee weken geleden heeft de militie Allied Democratic Forces (ADF) een bloedbad onder christenen in de Democratische Republiek Congo aangericht. Bij aanvallen op de dorpen Mukondi, Kirindera en Muvulya zijn veertig tot zeventig christenen in koelen bloede vermoord. Het geweld heeft de afgelopen maand meer dan 300.000 Congolezen op de vlucht gejaagd, aldus de Verenigde Naties. De VN zeggen dat behalve ADF ook de meer nationalistische M23-rebellengroep verantwoordelijk is voor de toegenomen instabiliteit en onveiligheid. Uit een zeer recent rapport komt naar voren dat meer dan 120 milities de bevolking in Noordoost-Congo terroriseren.

De mineraalrijke regio is al tientallen jaren het toneel van buitensporig geweld. De autoriteiten hebben de noodtoestand uitgeroepen, maar zijn onmachtig om rust en veiligheid in het gebied te garanderen. Hoewel Congo overwegend christelijk is, staat het land op de 37e plaats van de Ranglijst Christenvervolging. Meer dan 90 procent van de circa 112 miljoen Congolezen is christen.

Open Doors steunt christenen die om hun geloof worden vervolgd of verdrukt. Open Doors brengt Bijbels en christelijke lectuur naar landen die daarvoor gesloten zijn. Daarnaast geeft Open Doors training en verleent de organisatie praktische hulp, zoals traumazorg en noodhulp. Steun deze collecte of doneer op IBAN: NL08 INGB 0000 007733 t.n.v. Open Doors.

Collecte Kerkrentmeesters: PKN: PaasChallenge

Stel je voor dat je met de discipelen aan tafel zit… Is het gezellig, leuk, vol verwachting om Pasen te vieren? Is dit dan het laatste avondmaal? Is iedereen wel betrouwbaar hier aan tafel? En Jezus, wat heeft die voor plannen? Het lijkt vredig, maar welke spanningen voel je in de eetzaal en… Wat speelt er onder de oppervlakte?

Met de PaasChallenge ga je gezamenlijk eten en op een speelse en actieve manier ontdekken wat er in de hoofden van de discipelen leeft. En hoe zit dat eigenlijk bij jullie? Speelt er iets in jouw leven en heb je de moed om dit op tafel te leggen?

De PaasChallenge sluit aan op het jaarthema van de Protestantse Kerk: Aan tafel. Door het spelen van de PaasChallenge ontdekken de tieners het verhaal van Witte Donderdag en het vervolg naar Goede Vrijdag. En de tieners denken voor zichzelf na over de betekenis van Goede Vrijdag.

2 april 2023