Ds. B. Schoone uit Poeldijk

Collecte diaconie: Lilianefonds

Kinderen met een handicap horen erbij. Dit is de visie ofwel de toekomstdroom van het Liliane Fonds: een wereld waarin kinderen met een handicap gelijkwaardig en zo volledig mogelijk meedoen en waarin hun leven de hoogst haalbare kwaliteit heeft. Zover is het nog niet. Zeker niet in de armste gebieden van Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Daar woont ruim 80 procent van alle kinderen met een beperking. Dat is geen toeval! Armoede is de grootste veroorzaker van handicaps. Vooral kinderen zijn kwetsbaar voor handicaps door ondervoeding, onwetendheid, onvoldoende medische zorg en slechte sanitaire voorzieningen. Een handicap leidt omgekeerd tot nog meer armoede. Kosten lopen op, mogelijkheden – voor onderwijs, werk, een maatschappelijk leven – nemen verder af. Doordat hulpmiddelen onbetaalbaar zijn en gebouwen onneembare vestingen, maar vooral door sociale uitsluiting. Vaak keert de gemeenschap zich af van kinderen met een beperking en van het gezin waartoe ze behoren. De oorzaak: vooroordelen en taboes. We kunnen de vicieuze cirkel doorbreken. Miljoenen kinderen en hun naasten zitten gevangen in de vicieuze cirkel van armoede en handicap. Dat mag niet zo blijven en dat hoeft ook niet. Samen met anderen zullen we deze cirkel doorbreken. Helpt u mee deze toekomstdroom waar te maken?

29 december 2019

De Rijstuin