Ds. Barbara Lamain

Live luisteren  |  Terugluisteren

Fijn om zondag weer samen te komen in de kerk en te weten dat veel mensen ook thuis meedoen. Voor deze dienst staat de volgende tekst op het rooster: Mattheus 13: 24-36. Daar staan drie gelijkenissen in die Jezus vertelt. Een gelijkenis zegt iets over het Koninkrijk van God. Dat Koninkrijk van God hield de mensen in de tijd van Jezus wel bezig. Ze leefden onder Romeinse bezetting en hunkerden ernaar dat de Messias zou komen en hen zou bevrijden. Jezus ging vertellen over het Koninkrijk. Alleen dat bleek heel anders te zijn dan zij hadden verwacht. Zijn verhalen over het Koninkrijk zetten eigenlijk alles op zijn kop. Dat is ook zo bij deze drie gelijkenissen: over het onkruid tussen het koren, over het mosterdzaadje dat uitgroeit tot de grootste plant, en het zuurdesem in het meel. We staan vooral stil bij de eerste: de gelijkenis van het onkruid tussen het koren. Jezus verdeelt de wereld dus in koren en onkruid. Ze groeien samen op. De dag van de oogst komt, waarin het onkruid wordt verbrand en het graan wordt bijeen gebracht in schuren. Die gelijkenis brengt verschillende thema’s naar boven: het listige van het kwaad in de wereld dat als een dief binnenkruipt, de aanwezigheid van onrecht en kwaad in de wereld pal naast het goede, ons ongeduld en Gods geduld, het perspectief van de oogst d.w.z. de dag dat Christus komt waarin het erop aan komt en het verschil tussen koren en onkruid duidelijk zal worden. Spannende en actuele thema’s en belangrijk om met elkaar bij stil te staan. Graag tot zondag!

Voorganger is dominee Barbara Lamain.

Er is een digitale collecte voor de hieronder genoemde doelen.

Een kerkdienst bezoeken

We willen iedereen uitnodigen te reserveren via reserveren@woudtsekerk.nl. Dit kan iedere week tot vrijdagavond 20.00 uur. Je hoort dan via de mail op zaterdag of er inderdaad een plekje beschikbaar is in de kerk. Heb je geen mail dan mag je bellen met onze koster: 06-21676343. Je hoort dan ook telefonisch of er een plekje beschikbaar is.

Collecte Diaconie: eigen werk

Collecte Kerkrentmeesters: Instandhouding eigen kerkdiensten en gebouwen