info@woudtsekerk.nl
Protestantse Gemeente 't Woudt - Den Hoorn

Ds. Barbara Lamain (Heilig Avondmaal)

In de dienst van 4 september vieren we het Heilig Avondmaal. In de ochtenddienst in ’t Woudt en in de avonddienst in De Rijstuin. Qua lezingen volgen we het rooster van de Kindernevendienst. Dat zijn deze weken de verhalen over David uit 2 Samuel. Op 4 september lezen we uit 2 Samuel 11 en 12: de geschiedenis met koning David, Bathseba en haar man Uria, opperbevelhebber Joab en de profeet Nathan. Een verhaal zo rauw als de wereld waar we in leven. Een verhaal van machtsmisbruik, verkrachting en het verdoezelen hiervan door moord met voorbedachte rade. Nota bene door de koning, de gezalfde van God.

Een afschuwelijk verhaal dat ik liever niet lees. Toch is het belangrijk dat we deze verhalen wel lezen in de kerk. Waarom? Voor veel mensen is zo’n verhaal niet alleen een tekst, maar werkelijkheid. Als we dit soort teksten niet lezen samen, is de kans groot dat we er ook niet over praten samen. Als we dit soort teksten niet lezen samen, dan missen we ook de gelegenheid om te horen wat God ons laat zien. Juist door alle ellende heen.

Waarom lezen we dit verhaal? Om te leren dat er geen plek is in ons leven waar het Woord van God niet kan komen. Om te leren dat zelfs als dit gebeurt, dat toch niets ons kan scheiden van de liefde van God in Christus Jezus – zelfs niet deze tekst of deze ervaring. Dit is de wereld waarin Jezus is gekomen. Om deze wereld te verlossen; om ons te verlossen. Daarom kunnen we het Avondmaal vieren met elkaar. Ondanks alles. Door Zijn genade. Wat een wonder.

4 september 2022

De Rijstuin