Ds. Barbara Lamain (Heilig Avondmaal)

Collecte Diaconie: collecte aan tafel, bestemming Streekverband De Tien

Het is sinds jaren een goede gewoonte om tijdens het Heilig Avondmaal te collecteren voor Streekverband de Tien. Door de bij het Streekverband De Tien aangesloten kerken, wordt elk jaar geld ingezameld d.m.v. collecten, giften enz. Hiermee worden uitsluitend zes projecten, die volgens procedure voorgedragen en gekozen zijn door de deelnemende diaconieën, ondersteund. Eén van de projecten is Westland4Gambia. Er is nagenoeg geen tandzorg in Gambia en met name voor kinderen is een gezond gebit van groot belang. Schade en pijn aan gebitten van kinderen belemmert hen tijdens het opgroeien. Kinderen eten, spelen, slapen en leren slecht als ze klachten aan hun gebit hebben. Sommige kinderen lopen jarenlang met een ontsteking in hun mond. Daardoor lopen ze achterstand in hun ontwikkeling op die ze nooit meer kunnen inhalen. Sinds 10 jaar bezoekt de Oral Health Worker en zijn assistent met de mobiele praktijk (zoals de vroegere schooltandarts in Nederland) scholen in de omgeving van de standplaats. Op deze scholen geven zij poetsinstructies, delen tandenborstels en tandpasta uit en tevens ontvangt de Oral Health Worker kinderen in de mobiele praktijk ter controle en behandeling. Ook is er een  Dental Clinic gevestigd in het dorp Jamwelly.

In deze praktijk kunnen zowel kinderen als volwassenen met problemen aan het gebit terecht. In deze praktijk rekenen zij een kleine vergoeding voor de werkzaamheden (de kinderen worden gratis behandeld). Dit met de opzet dat op den duur de mobiele praktijk kan blijven rijden zonder financiële hulp vanuit Nederland. Ook buiten deze collecte kunt u doneren voor Steenverband de Tien. Via de app, het schaaltje in de kerk voor de zending of via NL58RABO0343616661 t.n.v. Streekverband de Tien. Samen laten we de kinderen van Gambia weer lachen.

Collecte Kerkrentmeesters: Eigen werk

12 maart 2023