Ds. L. Terlouw uit Veenendaal

Collecte Diaconie: bestemming 40 dagentijd: Werelddiaconaat

Kansen creëren voor jongeren

In Bangladesh is de werkloosheid onder jongeren hoog. Dit komt onder meer doordat veel opleidingen niet aansluiten op wat de arbeidsmarkt vraagt. Zo is er bijvoorbeeld een groot tekort aan goed opgeleide vakmensen, en worden daarvoor jongeren uit India aangetrokken. Kerk in Actie gaat samen met een lokale partnerorganisatie ( Christelijke Commissie voor Ontwikkeling in Bangladesh) 300 jongeren naar werk begeleiden. Zij zullen een leer-werktraject volgen en krijgen daarnaast training in ondernemersvaardigheden, zodat zij een eigen bedrijf kunnen starten.

CCDB ondersteunt ook vrouwen om hun inkomen te verhogen, via een ingenieus kooktoestel. Dit kooktoestel zet het gestookte hout en groenafval voor 50% om in biochar: een restproduct dat lijkt op houtskool. Vrouwen mengen dit restproduct met organische mest van hun vee en verkopen de biochar vervolgens als een natuurlijke bodemverrijker, die CO2 opslaat in de bodem en zo uitstoot vermindert. Biochar neemt gemakkelijk voedingsstoffen voor planten op en houdt water langer vast. Dat is een groot voordeel in perioden van droogte. Daarnaast slaat biochar CO2 langdurig, wel zo’n 1000 jaar, op in de bodem, waardoor CO2-uitstoot wordt verminderd. Het is daarmee zeer milieuvriendelijk: erg welkom in een land dat hard getroffen wordt door klimaatverandering en natuurrampen.

Het kooktoestel veroorzaakt bovendien minder rook en is daarmee beter voor de gezondheid.

Steun dit werk en maak een bijdrage over op rekening NL89 ABNA 0457 457 457 t.n.v. Kerk in Actie te Utrecht o.v.v. projectnummer W002061 of doneer online. Hartelijk dank!

Collecte Kerkrentmeesters: bestemming PKN Missionair Werk

Ontdekken in de kliederkerk

Samen met kinderen én volwassenen ontdekken, vieren en eten. Met elkaar in het voetspoor van Jezus leren gaan. Kliederkerk is een missionaire vorm van kerkzijn waarin jong en oud op een creatieve manier de betekenis van Bijbelverhalen ontdekken. Het is een geweldige manier om gezinnen en kinderen die geen kerkelijke achtergrond hebben aan te spreken. De Protestantse Kerk in Nederland ondersteunt kliederkerken zodat zij kunnen groeien als vindplaats van geloof, hoop en liefde.

26 maart 2023