Prop. mw. C. Eikelenboom-den Uyl uit Lopikerkapel

Collecte Diaconie: Mercy Ships

Mercy Ships brengt, vanuit het geloof in Jezus, hoop en genezing aan de allerarmsten in ontwikkelingslanden. Dat gebeurt met de inzet van honderden professionele vrijwilligers, op het grootste particuliere ziekenhuisschip ter wereld.

Mercy Ships werkt nauw samen met gastlanden waar het schip aanmeert. Door lokale gezondheidsprofessionals te trainen en ziekenhuizen en klinieken op te knappen, helpen ze landen om de gezondheidszorg structureel te verbeteren. Sinds de oprichting in 1978 heeft Mercy Ships medische zorg verleend in meer dan 70 landen. Daarmee zijn meer dan 2,84 miljoen mensen geholpen. Ook zijn ruim 55.000 lokale gezondheidsprofessionals getraind.

Ook in de 21e eeuw is het werk van Mercy Ships nog altijd hard nodig. Wereldwijd hebben 5 miljard mensen geen toegang tot veilige en betaalbare chirurgische zorg. Elk jaar overlijden hierdoor bijna 17 miljoen mensen, terwijl een veelvoud daarvan pijn lijdt of langs de kant staat in de samenleving. Dat is een van de grootste gezondheidscrisissen van onze tijd. Sinds 1990 richt Mercy Ships zich volledig op het verlenen van zorg in de Afrikaanse landen ten zuiden van de Sahara. Bijna de volledige bevolking van deze landen heeft geen toegang tot veilige en betaalbare chirurgische zorg.

Een groot deel (80%) van de inwoners in deze landen woont binnen 150 kilometer van een haven. De inzet van een ziekenhuisschip is daarmee een zeer effectieve manier om op een veilige manier zoveel mogelijk mensen te helpen. Hoogtepunt dit jaar was de mogelijkheid om de Global Mercy te bezoeken in de Rotterdamse haven, voordat het naar Afrika vertrok. U kunt het werk van Mercy Ships steunen door een bedrag over te maken op rekeningnummer: NL40RABO0356312151.

Collecte Kerkrentmeesters: eigen werk

1 mei 2022