info@woudtsekerk.nl
Protestantse Gemeente 't Woudt - Den Hoorn

Zomeravondconcert door Romanza

Zomeravondconcert door Ensemble Romanza, bestaande uit:
Luciana Cueto (zang)
Catalina Vicens (portatief)
Manuel Vilas Rodríguez (middeleeuwse harp)

Centraal in het programma ‘Luz y dia’ staan de prachtige Gallisch-Portugese Cantigas de Amigo de Pergamino Vindel. Deze rol perkament stamt waarschijnlijk uit het begin van de 14eeeuw. De liederen maakten deel uit van de in de 12e, 13een 14eeeuw populaire lyrische traditie in Hispanje. De Cantigas (liederen) en de Albas (morgenliederen) hebben schitterende eenvoudige melodieën met als belangrijkste kracht de poëtische vorm en de circulaire herhaling, die hypnotiserend werkt.

De harp en het portatief (draagbaar orgeltje) genoten tijdens de Middeleeuwen en het begin van de Renaissance veel aanzien. Op schilderijen uit deze periode worden zij vaak afgebeeld als hemelse instrumenten die engelenkoren begeleiden. Het programma biedt een rijke schakering van subtiele klanken en transparante melodieën, een dialoog tussen hemel en aarde, en tussen heilige en menselijke passies.

Reserveren is mogelijk via www.concertentwoudt.nl of via info@concertentwoudt.nl. Gereserveerde kaarten kunnen vanaf 19.00 uur op de avond van het concert opgehaald en betaald worden in de hal van de kerk. De toegangsprijs is € 20,- inclusief een drankje voor of na het concert in het nabijgelegen koffiehuis ‘De Hooiberg’.

20 juli 2019