info@woudtsekerk.nl
Protestantse Gemeente 't Woudt - Den Hoorn

Advent en een belijdenisdienst

Advent

Het is Advent. Een tijd van wachten, van voorbereiding, van inkeer en van uitzien naar.. En dat terwijl we als samenleving juist het gevoel hebben dat we al zo lang hebben gewacht en dat we al zo lang uitzien naar..  Naar meer bewegingsvrijheid, naar het leven dat we gewend waren, naar nabijheid naar samenzijn. Toch is Advent anders. Zo anders… We verlangen niet ‘terug’ naar een leven waar eigenlijk van alles aan haperde. We verlangen niet terug naar ‘de oude wereld’. We verlangen vooruit, naar de komst van Jezus, naar Zijn terugkomst, naar Zijn Koninkrijk. Daarom worden we in Advent stil voor God, vragen we vergeving vragen voor wat scheef zit bij ons, en strekken we ons uit naar Hem. Hij is onze hoop en verwachting. Advent is bij uitstek een tijd om te bidden: Kom Heer Jezus.

Kom tot ons, de wereld wacht,
Heiland, kom in onze nacht.
Licht dat in de nacht begint,
Kind van God, Maria ‘s kind.

Gij daalt van de Vader neer
Tot de Vader keert Gij weer,
Die de hel zijt doorgegaan
En hemelwaarts opgestaan.

Uw kribbe blinkt in de nacht
Met een ongekende pracht.
Het geloof leeft in dat licht
Waarvoor al het duister zwicht.

Lof zij God in ‘t hemelrijk,
Vader, Zoon en Geest gelijk,
Nu en overal altijd,
Nu en tot in eeuwigheid.

(NLB 433)

Belijdenisdienst

Op 6 december hebben we een bijzondere dienst: op deze tweede zondag van Advent doen Rob en Ellie belijdenis van hun geloof en zal Rob gedoopt worden. Het is bijzonder hoe God met ieder van ons Zijn weg gaat. De meesten van ons zijn gedoopt als kind. Het gebeurt ook dat we pas later in ons leven in aanraking komen met de kerk en geloof. Hoe verschillend onze wegen misschien ook zijn, onze wegen komen samen in de Woudtse kerk. Christus neemt ons mee op Zijn weg van dood en Opstanding en maakt ons deel van Zijn gemeente. We lezen verder in het Adventsevangelie: Lukas 1: 26-38, over de engel Gabriël die Maria bezoekt en de geboorte van Jezus aankondigt.

We zijn dankbaar dat we deze dienst met elkaar mogen vieren, in de kerk en thuis verbonden via YouTube en Kerkomroep. We zien er naar uit !