Bij de diensten

·

Wat was het een mooie dienst in ’t Woudt: op 20 september werd de Heilige Doop bediend aan Joep. Het was bijzonder om weer een doopdienst met elkaar te kunnen beleven. We lazen Psalm 105: 1-11 en Marcus 1: 1-11.

God roept mensen bij naam. Abraham, Izak, Jakob, Israël. God roept ons ook bij naam. Dat is hoogst persoonlijk. En tegelijkertijd gaat het Hem niet alleen om die ene mens. Abraham, Izak en Jakob staan voor het volk. ‘Tot in eeuwigheid zal Hij gedenken Zijn belofte aan duizend geslachten’. God is veel breder bezig dan ons eigen persoontje. Hij gaat Zijn weg door de geschiedenis. Psalm 105 getuigt ervan. Hij gaat Zijn weg met de aartsvaders en via hen met het hele volk. Hij verlost uit de slavernij, en brengt ze weer thuis. Een grote stoet met mensen. En door de eeuwen heen is die stoet steeds groter geworden en heeft die ook Nederland bereikt.

Die stoet mensen zien we ook in Marcus 1. Alle inwoners van Judea en Jeruzalem stromen toe. En ze brengen met hen mee alles wat ze gedaan hebben en niet gedaan hebben. Met hun hoop en verwachting, met al hun zonden, hun verraad en ongeloof. Ze worden gedoopt terwijl ze hun zonden belijden. Misschien wel stamelend, schoorvoetend en met het schaamrood op de kaken.

Je zonden belijden gaat niet over jezelf slecht voelen. Dat is makkelijk. Het gaat over verandering. Dat we ons keren naar God toe. Dat we naar Hem toe leven. Dat ons kompas is afgestemd richting God, richting Jezus. Achter Hem aan. Want ik kan niet hetzelfde blijven en verwachten dat ik een impact heb op de mensen om me heen..ik kan niet hetzelfde blijven en verwachten dat ik een impact heb op mijn gezin, op mijn kinderen, op de gemeente.

Ook Jezus sluit zich aan bij de stoet. Ook Hij laat zich dopen. In Zijn doop identificeert Jezus Zich met het volk. Hij deelt hun leven. Hij deelt ons leven. Hij toont Zich volkomen solidair met Zijn volk in nood. Met de mensen die met schaamrood op hun kaken hun zonden belijden en zich laten dopen. Jezus blijft niet op een veilige afstand staan, hoog en droog, om toe te kijken, en wellicht aan te moedigen (‘heel goed’, ‘ga vooral zo door’). Hij gaat Zelf het water in. Hij is solidair met Zijn volk, Hij identificeert Zich met het volk.

In de doop zegt God tegen ons: jij hoort bij Mij. Jij bent niet van deze wereld; je hoort bij Mij. Wij mogen ons met Hem identificeren. We kunnen zeggen: we horen bij Hem. Wanneer we ons identificeren met Hem, met Zijn dood en Opstanding, dan draagt Hij ons van het oude leven naar het nieuwe leven; dat vieren en belijden we met de doop.

Op 26 en 27 september wordt er tweemaal een oecumenische dienst gehouden: op zaterdagavond 26 september om 19.00 uur en op 27 september om 10.00 uur. Beide diensten worden gehouden in de katholieke kerk in Den Hoorn.

Ik zie er naar uit u / jou te ontmoeten in de diensten!