Bij de diensten

·

Het was goed om samen de oecumenische dienst te houden en de onderlinge verbondenheid als christenen te ervaren. Mooi dat we met zovelen samen waren. Het thema was ‘Oprecht zijn’. In de preek stonden we stil bij het stukje uit de Bergrede dat gaat over de eed. ‘Jullie hebben gehoord dat destijds tegen het volk werd gezegd: ‘Leg geen valse eed af, voor de HEER gedane beloften moeten worden ingelost. En Ik zeg jullie dat je helemaal niet moet zweren (….) Laat jullie ja ja zijn, en jullie nee nee; wat je daaraan toevoegt komt voort uit het kwaad’ (Math. 5: 33-37). 

Het verwijst naar 2 van de 10 geboden: Misbruik de Naam van de HEER uw God niet, want wie Zijn Naam misbruikt, laat Hij niet vrijuit gaan(Ex 20:7). En het gebod: Leg over een ander geen vals getuigenis af (Ex. 20:16). Het gaat dus over onze relatie tot God en onze relatie tot onze naasten. Het heeft ook te maken met het grote gebod van het liefhebben van God en onze naasten. God liefhebben, dat blijkt ook uit de eerbied voor Zijn Naam die ons ervoor behoedt om Zijn Naam teveel te gebruiken. Onze naaste liefhebben, dat doen we door betrouwbaar te zijn in wat we zeggen. 

Het verbod op zweren is een gebod tot oprechtheid, tot waarheid. Het beschermt het spreken in de gemeenschap. De betrouwbaarheid van wat wij zeggen, is net zo belangrijk voor het welzijn van de gemeenschap als de betrouwbaarheid van ons gedrag, ons temperament en onze moraal. Onoprechtheid vernietigt de gemeenschap. Waarheid maakt gemeenschap mogelijk. 

Het gaat Jezus om de waarheid, om de oprechtheid van onze woorden. Al het spreken van christenen dient oprecht te zijn en volkomen betrouwbaar. Net zoals God volkomen betrouwbaar is. Elk woord spreken we immers voor het aangezicht van God. Dan is een eed niet nodig.

Het gebod van de volkomen oprechtheid hoort bij de navolging, aldus Dietrich Bonhoeffer. Als we Jezus navolgen hebben we niets voor Hem te verbergen. Hij kent ons en plaatst ons in de waarheid. Hij die al onze onoprechtheid en onwaarheid ziet. Hij die zelfs bereid was daarvoor naar het kruis te gaan. De plek waar ultiem het contrast blijkt: tussen Zijn oprechtheid en onze onoprechtheid. De plek waar alle leugens worden ontmaskerd. Aan het kruis van Jezus blijkt de waarheid over ons leven, dat maakt ons oprecht. Wij worden pas volkomen oprecht wanneer onze onoprechtheid en onwaarheid in het licht is gebracht door Hem en vergeven is. Hij bevrijdt ons. Jezus zegt: ‘U zult de waarheid kennen en de waarheid zal u vrijmaken’ (Joh. 8:32). Hij bevrijdt ons. Hij brengt ons samen, Hij maakt ons één. Jezus die Zelf de Waarheid is. Hij die zegt: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven’ (Joh. 14:6). Laten we Hem volgen. 

We hopen het Heilig Avondmaal met elkaar te vieren op 3 februari. Ik zie er naar uit u/jou daar te ontmoeten. 

In de dienst van 10 februari wordt de Heilige Doop bediend aan ons nieuwste gemeentelid: Samuel Maarten Jacob, roepnaam Samuel. We zien uit naar deze bijzondere dienst.