info@woudtsekerk.nl
Protestantse Gemeente 't Woudt - Den Hoorn

Geef Hem nu je angst

Het was bijzonder om met elkaar de Stille Week te beleven en Pasen te vieren. Met een paar mensen in de kerk en met de gemeente thuis. Verbonden via kerkomroep, of YouTube. Maar vooral verbonden in het geloof, door Christus, waar we ook zijn. Met was vreemd om met maar een paar mensen in de kerk de diensten zo te beleven. Tegelijkertijd was het bijzonder om te weten dat we met zoveel meer mensen waren dan we konden zien. Dat gold voor ons allemaal. En het was hartverwarmend om na de diensten reacties te horen van verschillende gemeenteleden – dank daarvoor! Heel veel dank aan Aartjan, Leen en Albert die met elkaar er heel hard aan gewerkt hebben om geluid en beeld zo optimaal mogelijk te krijgen.

We lazen zondag het Opstandingsevangelie uit Mattheus 28: 1-10. Nog een paar gedachten uit de preek van afgelopen zondag:

Pasen is de grote verrassing. Alles wees erop dat de weg van Jezus was doodgelopen. Het leek zo mooi, maar was jammerlijk geëindigd aan het kruis. En dan… tegen alle verwachting van mensen in, God wekt Hem op uit de dood. Zoals Hij heeft gezegd.

Wat is Pasen voor een feest? De complete verrassing voor een wereld in een lockdown. Helemaal aan het begin van Gods grote verhaal met mensen, toen kozen de mensen voor zichzelf. En daarmee is hele wereld in een lockdown gekomen. Er is een virus in de wereld gekomen. en daarmee zijn we allemaal besmet en daarmee is de dood in de wereld gekomen. Dat is onze lockdown. En die lockdown hebben we aardig mee leren leven, zo goed en zo kwaad als dat gaat. Zodat we amper meer beseffen dat het leven zo niet bedoeld is. Dat we ergens anders voor bedoeld zijn. De manier waarop we het leven op aarde hebben ingericht kunnen we best intelligent noemen. Een intelligente lockdown. Zodat er voor het oog, op het eerste gezicht niet zoveel aan de hand is.

En nu is er een ander virus bijgekomen en zitten we in een lockdown, uit angst voor het virus. En ja, hij is intelligent. We mogen nog naar buiten, we mogen nog wat keuzes maken. En het is ter bescherming van elkaar, ter bescherming van het leven. Er wordt hard gewerkt aan een vaccin. En dat is heel goed. Maar al hebben we straks een perfect vaccin, dan nog blijft onze sterfelijkheid 100%. Van ieder van ons staat vast dat we eens zullen sterven, tenzij Jezus eerder terugkomt. Onze sterfelijkheid is 100%. De Opstanding van Jezus doorbreekt dat.

Dood blijkt niet het einde te zijn. Dat betekent niet dat wij niet sterven. Maar dat ons sterven niet het einde is. Jezus is niet terug gekomen terug dit leven in. Hij is opgestaan aan de andere kant van de dood. Waar Hij niet meer sterft. Als eerste. Als we horen bij Hem, dan neemt Hij ons mee op dezelfde weg als die Hij gegaan is. Door de dood naar het leven. Dan zullen we Hem volgen en dan zullen we bij Zijn komst opstaan tot het eeuwige leven.

Dus geef Hem nu je angst, Hij geeft je er hoop voor terug.

Geef Hem nu je zonde, Hij geeft je er vergeving voor terug en leven tot in eeuwigheid.