Kerst en Nieuwjaar

·

We hebben Kerst gevierd. Vanuit de kerk, en in onze huiskamers. Anders dan anders. En toch… het doet niets af aan het wonder van Kerst. En de werkelijkheid van Kerst.

God werd mens. Jezus kwam naar deze aarde. Dat is het bewijs dat God ons liefheeft. Dat Hij jou liefheeft. Dat Hij mij liefheeft. Kerst is het verhaal van Gods liefde. Door Kerst komt God met Zijn liefde dichterbij dan ooit. Om ons te winnen met Zijn liefde. Zodat wij ons gewonnen geven aan Hem.

Kerst is: God maakt Zich zo klein, dat Hij bij ons kan zijn. Zodat we niet langer leven zonder God. Maar zodat we kunnen leven met Hem. God maakt Zich zo klein, dat we Hem zomaar hadden kunnen missen. Daarom stuurt Hij een engel, die het vertelt aan de herders, en aan ons. ‘Vandaag is in de stad van David jullie Redder geboren. Hij is de Messias, de Heer.’

Kerst betekent: Wij zijn niet alleen. Wij zijn niet alleen in de uitzichtloosheid. Jezus is erbij. Hier, in dit leven dat wij leven. Jezus is erbij. Hier, in deze situatie van pandemie waar niemand van weet hoelang het gaat duren. Jezus is erbij. In onze zorgen: we hebben iets onder de leden, en we weten niet hoe het gaat lopen. Maar we beseffen wel: wij hebben ons leven niet in de hand. Jezus is erbij. In ons drukke leven waarin we veel hebben om dankbaar voor te zijn, maar waarbij het ook niet zo lukt om alle ballen in de lucht te houden. Jezus is erbij. In ons verdriet om wie we hebben verloren. Jezus is erbij.

Dat betekent ook: dit is niet een feest van 2 dagen, dat over 2 dagen weer over is. Als dit waar is, wat wij vieren… en dit is waar, dan betekent dat dat Jezus in je leven wil zijn. Niet alleen op het feest. Elke dag. In jouw leven, in jouw huis, in mijn huis. Hij verlangt ernaar dat wij Hem uitnodigen in ons leven, in ons huis, in ons hart. Niet alleen voor vandaag. Maar voor alle dagen die komen. Totdat Hij terugkomt.

En we gaan dit nieuwe jaar in. We lazen zondag Johannes 1: 35-52, over Jezus die mensen uitnodigt Hem te volgen, en discipelen die weer anderen uitnodigen om mee te komen. Wat bepaalt of 2022 een goed jaar wordt? Of corona overgaat? Of we weer kunnen doen wat we willen? Of we goede cijfers halen, en ons werk goed gaat? Of we gezond blijven? Allemaal mooie dingen en we hopen dat ze gaan gebeuren en we bidden ervoor. Toch is het niet het belangrijkste. Zelfs gezondheid is niet het belangrijkste. We zijn geroepen om met Jezus mee te gaan.. en om andere mensen uit te nodigen ook mee te gaan. En of dat gebeurt: of wij met Jezus meegaan en of we andere mensen daar ook toe uitnodigen, dat bepaalt of dit een goed jaar wordt. Wat maakt je leven bijzonder? Dat Jezus ons uitnodigt. Wat maakt je leven bijzonder? Dat je anderen uitnodigt om ook mee te gaan.

Dat maakt 2022 hoopvol. Gezegend Nieuwjaar.