Ds. Barbara Lamain (Heilig Avondmaal)

Deze zondag vieren we samen het Heilig Avondmaal. We zien er naar uit om elkaar te ontmoeten rond de tafel waar Christus de gastheer is, en Hij ons uitdeelt van Zijn liefde en genade. We vervolgen onze lezingen rond Epifanie. We lezen het gesprek tussen leerlingen van Johannes de Doper en Jezus in Lukas 7: 18-23. Zij stellen Hem de indringende vraag: ‘Bent U degene die komen zou, of moeten wij een ander verwachten?’. We lezen ook de gedeeltes uit Jesaja die Jezus betrekt in Zijn antwoord: Jesaja 35: 1-6 en Jesaja 61: 1-3.

Toelichting collecte

Tijdens het avondmaal collecteren we voor Streekverband De Tien. Streekverband De Tien is een initiatief van de diaconieën van de Westlandse kerken. Hiermee worden zes projecten, die volgens procedure voorgedragen en gekozen zijn door de deelnemende diaconieën, ondersteund. Al het geld gaat volledig naar die projecten. Eén van de projecten is het Kenia project. Sinds 1989 verricht Wim van den Burg ontwikkelingswerk in het District Mpeketoni in het afgelegen noordoosten van Kenia. De doelstellingen van het project zijn de verbetering van onderwijs, medische voorzieningen, drinkwater en irrigatie, landbouw, economie en levensomstandigheden van de armen in het algemeen. Er wordt eveneens hulp geboden in de vorm van kleding, schoolgelden, voedsel enzovoorts, maar het uitgangspunt blijft dat alleen steun wordt verleend die van blijvende waarde is. De opvang en opleiding van armlastige en weeskinderen in krotten is ook een belangrijk onderdeel van het project.

2 februari 2020