Dr. W.M. de Bruin uit Bleiswijk

“Jezus: ook voor jou ‘Beeld van God’”

Misschien hebben u en jij wel eens een icoon gezien. In Oost-Europese landen hangen de kerkgebouwen er vol mee. Voor in de kerk bevindt zich zelfs een hele iconen- wand. Met afbeeldingen van Christus, apostelen en heiligen. Oosters-orthodoxe christenen beleven heel veel bij zo’n icoon. Ze ‘vereren’ ze,  bidden er bij, ze kussen de iconen zelfs.

Het woord ‘icoon’ staat ook centraal in de tekst voor de preek van komende zondagavond. In Kolossenzen 1 vers 15 wordt onze Heer Jezus het ‘icoon’ van God genoemd. Dat Griekse woord ‘eikoon’ is onze vertaling weergegeven als ‘beeld’: “Beeld van God, de onzichtbare is Hij”

Dit spannende zinnetje is deel van een oud lied, dat de eerste christenen zongen (Kol. 1:15-20). En eerlijk gezegd: bij de voorbereiding trof mij opnieuw de geweldige inhoud, ook voor ons. Ook daarom de hartelijke uitnodiging: Lees en luister mee!

2 juni 2024

De Rijstuin