Ds. J.D.W. Eerbeek uit Den Haag

Collecte Diaconie: ZOA

De naam ZOA betekent simpelweg Zuidoost-Azië. ZOA ontstond in 1973 in een kleine studentenkamer. Een groepje studenten was geraakt door de moeilijke situatie waarin bootvluchtelingen zich verkeerden en besloot te gaan helpen.

Inmiddels werken ze niet meer alleen in Zuidoost-Azië, maar ook in 15 landen in het Midden-Oosten, Afrika en Zuid-Amerika.

ZOA werkt samen met Dorcas, Red een Kind, Tear en Woord en Daad in het Christelijk Noodhulpcluster gericht op gezamenlijke fondsenwerving en hulpverlening in ramp- en noodhulpsituaties. Zij geloven dat God hen roept om vrede, verzoening en hoop te brengen in deze gebroken wereld.

Ze richten zich na de noodhulpfase op herstel van de samenleving. In de wederopbouw werken zij samen met de lokale bevolking, gericht op blijvend en duurzaam resultaat. Zo dragen ze bij aan tekenen van hoop in een gebroken wereld. Buiten deze collecte kunt u ZOA steunen via IBAN: NL87ABNA0105364371.

Collecte Kerkrentmeesters: JOP Diaconaat

Diaconaal werk, is dat alleen iets voor volwassenen? Nee! Jong Protestant, de jongerenorganisatie van de Protestantse Kerk, en Kerk in Actie hebben werkvormen ontwikkeld waarmee jongeren kunnen kennismaken met diaconaat. De ervaringen zijn erg positief. Jongeren ontdekken samen met hun jeugdleider en een diaken op welke manieren ze van betekenis kunnen zijn voor de mensen om hen heen en hoe dat ook hun eigen leven verrijkt. Het programma stimuleert hen ook om diaconaal actief te blijven.

29 mei 2022