Mw. R.N. Slot-de Haan uit Maasland

Collecte Diaconie: East African Care

Kleinschalig project in Kenia

In augustus 2004 is de stichting East African Care opgericht. De stichting financiert kleinschalige projecten in Kenia, Ethiopië en Kaapverdië. Ze zijn actief in Kenia in Kwale County, de kuststrook tussen Mombasa en Tanzania en sinds 2004 zijn er meer dan 50 waterputten en latrines overgedragen aan scholen en dorpsgemeenschappen.

In Kenia en Ethopië hebben ze een onderwijsproject waardoor kinderen naar school kunnen gaan. Op het eiland Maoi (Kaapverdië) wordt voor twee verstandelijk beperkte vrouwen een huisje gebouwd. Verder zijn ze gestart met de renovatie van het logeerhuis voor de kinderen in Darad.

East African Care werkt aan bovenstaande projecten maar daarnaast helpen ze waar nodig, soms met het opknappen van huizen of het betalen van medicijnen en ziekenhuisrekeningen. Elke euro die bij hen binnenkomt is welkom en wordt uitgegeven aan de projecten in Kenia. In Nederland wordt alleen met vrijwilligers gewerkt. De coördinator ter plaatse, Suleiman Mwakoja, rapporteert hen wekelijks over de voortgang van de projecten en de projecten worden jaarlijks (natuurlijk op eigen kosten) bezocht. U kunt dit project steunen via de collecte, maar ook op Banknr: NL28 RABO 012.65.58.264 ten name van East African Care te Rijswijk.

Collecte Kerkrentmeesters: JOP

Welke overwegingen maakte de herbergier toen Jozef en Maria voor zijn deur stonden? Wat ging er om in de herders toen ze de engelen hoorden zingen? En wat dachten de wijzen toen ze de ster volgden? Met de KerstChallenge, een spel van Jong Protestant, de jeugdwerkorganisatie van de Protestantse Kerk, kruipen jongeren in de huid van de personages uit het kerstverhaal. Maar liefst zesduizend jongeren doen hier elk jaar aan mee en ontdekken zo meer over de Bijbel.

18 december 2022