Witte Donderdag, ds. J. Maasland uit Den Haag (Heilig Avondmaal)

Collecte Diaconie

Door de bij het Streekverband De Tien aangesloten kerken, wordt elk jaar geld ingezameld d.m.v. collecten, giften enz. Hiermee worden uitsluitend zes projecten, die volgens procedure voorgedragen en gekozen zijn door de deelnemende diaconieën, ondersteund.
Streekverband De Tien adopteert (in de regel) een 6-tal Projecten op het gebied van werelddiaconaat, waaraan financiële steun wordt gegeven. Deze steun wordt verleend voor een periode van 6 jaar.
Elke 3 jaar zal de steun aan 3 Projecten aflopen en zullen 3 nieuwe Projecten daarvoor in de plaats gekozen worden.
Steun aan een project stopt na 6 jaar. Herverkiezing is niet direct mogelijk, maar na een stop van drie jaar kan er weer een aanvraag worden gedaan voor opnieuw 6 jaar ondersteuning.
Elk Project ontvangt in de regel 16% van de inkomsten van Streekverband De Tien.
Elk Project zal jaarlijks in een vergadering van Streekverband De Tien verslag uitbrengen van de activiteiten. De resterende 4% wordt gebruikt voor incidentele uitgaven en noodhulp of wordt als extra gift aan de Projecten overgemaakt.
Het adopteren van werelddiaconaatprojecten is niet alleen bedoeld om nood te lenigen, maar ook om diakenen en gemeenteleden nauwer bij het werelddiaconaat te betrekken. Van harte aanbevolen.

Collecte Kerkrentmeesters: