Stille Week: diensten en Heilig Avondmaal

·

Komende week is de Stille Week. We zijn gewend als gemeente om diensten te houden op Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag en 1e Paasdag. Dit jaar geldt voor de meesten van ons dat we deze tijd vooral thuis doorbrengen. We vinden het belangrijk dat we ook dit jaar op deze dagen deze diensten beleven met elkaar. De diensten zenden we allemaal uit vanuit de Woudtse kerk (in tegenstelling tot eerder bericht) en zijn mee te beluisteren via Kerkomroep en mee te kijken via YouTube.

Voor de Stille Week zijn we gewend om het Heilig Avondmaal te vieren op Witte Donderdag en Stille Zaterdag. Ook dit jaar willen we dit samen vieren. Dat betekent dat we in de kerk met de kleine groep aanwezigen (degenen die nodig zijn om de dienst te kunnen doen) het Heilig Avondmaal op die plek zullen vieren. Tegelijkertijd moedigen we de gemeenteleden aan om dit thuis mee te vieren. Wanneer we het brood delen in de kerk, en de wijn of druivensap drinken, nodigen we de gemeenteleden thuis uit om dit zelf ook te doen.

We hebben als gemeente het Heilig Avondmaal nog niet eerder zo gevierd. De betrokken ambtsdragers (predikant, diaken en ouderling) vieren en bedienen het Avondmaal in de kerk en doen dat nadrukkelijk in verbondenheid met alle gemeenteleden thuis die kunnen meevieren. De PKN heeft hier ook expliciet de mogelijkheid voor gegeven in deze bijzondere tijd.

We vinden het belangrijk dat we juist nu in deze tijd samen het Heilig Avondmaal vieren. Dat is iets wat we samen doen. Normaal gesproken samen aan dezelfde tafel, of samen lopend in dezelfde rij. Nu kunnen we niet samen in hetzelfde kerkgebouw zijn. Maar we geloven dat Christus op een bijzondere manier aanwezig wil zijn wanneer wij samen het Avondmaal vieren. Hij brengt ons samen, en verbindt ons aan elkaar, ook als we thuis de dienst meebeleven en meevieren. Wanneer we dat doen, beleven we de gemeenschap met Christus en de gemeenschap met elkaar. Ook op deze bijzondere manier. Daar bidden we ook om. En we verlangen naar het moment dat we weer elkaar persoonlijk kunnen ontmoeten in de kerk en daar samen met elkaar het Heilig Avondmaal kunnen vieren.

Om thuis de diensten optimaal te kunnen meevieren, zorg dat je het volgende bij de hand hebt:

• Bijbel
  • Liedboek, Woudtse Liedbundel
  • De liturgie (te vinden op de website, bij de betreffende kerkdienst)
  • Een kaars om thuis aan te steken aan het begin van de diensten
  • Voor donderdag en zaterdag: een stukje brood of matze en een klein beetje wijn of druivensap voor jezelf en elk die thuis de dienst met je meebeleeft

We bidden om gezegende diensten met elkaar.