Bij de diensten

·

In de dienst van 1 maart verwelkomden we het Woudtse kerkkoor o.l.v. Gert Jan Hol. We zijn dankbaar dat dit koor al zoveel jaren de lofzang gaande houdt en ons daarin laat delen!

We lazen Jesaja 56: 1-8, Jeremia 7: 1-11 en Mattheus 21: 12-17. Jezus veegt het tempelplein schoon, Hij geneest de blinden en de verlamden, en de kinderen zingen Zijn lof.

Jezus veegt de tempel leeg. Er wordt iets uitgejaagd wat er helemaal een plek had maar wat er blijkbaar niet hoort. En Hij vult het met iets anders: de blinden en de verlamden en de kinderen. Wat is de kerk? De plek waar de blinden en de verlamden en de kinderen bij Jezus komen. Want zij hebben niks te verliezen. Zij hebben geen aanzien te verliezen, geen positie, geen macht. Zij hebben niets te verliezen. Ze voelen feilloos aan dat er 1 is die hen niet zal afwijzen, dat ze veilig zijn bij Hem. Zij hebben niets te verliezen en ze zoeken het bij Hem. Ze zijn reddeloos zonder Hem en dat beseffen ze; en ze zoeken het bij Hem. Laat dat een les zijn voor ons. Wat zou Jezus zien als Hij hier binnen kwam? In onze kerk – in ons leven ? Wat zou Hij zien en wat zou Hij doen? Waar zou Hij boos over worden en wat moet weg? En voor wie zou Hij ruimte maken. Welke tafels zouden bij mij omver moeten? Welke ontrouw en welke zelfzucht. Welke tafels zouden bij ons in de gemeente om moeten gaan? Het is heel moeilijk om te zien in je leven wat de ingesleten gewoontes zijn die Jezus in de weg staan. Daar hebben we ook elkaar voor nodig. Juist deze 40 dagen tijd is daar de tijd voor.

Wat Jezus zegt en doet is beladen. Het brengt Hem in levensgroot gevaar. Dat weet Hij. Dat gevaar is niet een bijkomstigheid. Het hoort helemaal bij wat Hij doet. Vanaf het eerste begin. Dit verhaal vindt plaats in de schaduw van het kruis. Het kruis overkomt Jezus niet. Hij weet heel goed dat dat de consequentie is van Zijn optreden. Jezus kiest het lijden. Hij weet dat dat de weg is. Waarom riskeert Hij Zijn leven en vrijheid? Hoeveel goed had Hij wel niet kunnen doen als Hij gewoon in Galilea was gebleven en daar had gepreekt en mensen had genezen… dat kun je toch niet doen hangend aan een kruis. Wat verborgen is voor wijzen en verstandigen, heeft Hij de kinderen geopenbaard. Zing voor Hem. Hosanna, de Zoon van David, die deze weg heeft willen gaan voor ons.