Een week verder

·

Inmiddels zijn we weer een week verder in deze periode van sociale afstand. En een week verder in de 40-dagentijd richting Golgotha en Pasen. Ons leven speelt zich grotendeels af vanuit ons eigen huis. Voor velen van ons brengt dat de dynamiek mee van ineens veel samen zijn je gezinsleden en proberen om je leven qua werk en school allemaal tegelijkertijd vanuit je huis vorm te geven. Ook voor velen van ons betekent het juist (veel) meer alleen zijn dan we gewend zijn. Hoe dan ook is het een omschakeling en kost het tijd om een nieuwe balans en ritme daarin te vinden.

Afgelopen zondag konden we thuis via onze website en via Kerkomroep de dienst meebeleven vanuit de Woudtse Kerk waarin ds Hendriksen voorging. Het is voor de meesten van ons wennen om een kerkdienst vanuit thuis mee te beleven. Vorige week heb ik wat tips meegegeven die kunnen helpen, voor het geval je ze gemist hebt of ter herinnering:

1. Kom uit je bed en kleed je aan – het helpt je om in de ‘mindset’ van kerk te komen…
  2. Beleef het mee samen met (zoveel mogelijk van) je gezinsleden / huisgenoten, het liefst ‘live’.
  3. Focus op de dienst: multi-tasken is niet bevorderlijk wanneer je tot rust wilt komen en wanneer je de boodschap tot je wilt laten komen. Besef: het is de ‘zendtijd van de Heilige Geest’!
  4. Kijk mee op het grootste scherm dat je thuis hebt.
  5. Doe wat je in de kerk ook zou doen. Ga staan bij het aanvangslied, votum & groet, slotlied en zegen. Zing hardop mee. Bid mee: vouw je handen, doe je ogen dicht, bid het Onze Vader hardop mee. Ja, dat is thuis wennen… maar het helpt zo.

(Uit: Facebook, Kissing Fish Book)

Op dinsdag en donderdag om 12 uur houd ik een middaggebed. Dit is niet fysiek mee te beleven, maar wel via de Facebook-pagina van de kerk. Welkom, fijn om ook op deze manier met elkaar verbonden te zijn !

Afgelopen week hebben we weer met meerdere groepen elkaar gezien en gehoord via Zoom. In mijn geval met de MaandagMiddagBijbelClub, met het moderamen en met de Bijbelkring van donderdagavond. Natuurlijk is het fijner om elkaar helemaal in het echt te ontmoeten maar als alternatief in deze tijd is het fijn om elkaar zo toch te kunnen zien en horen! ik moedig andere groepen aan om ook dit soort, en andere manieren te proberen om met elkaar verbonden te blijven, juist nu.

Om me heen hoor ik van allerlei contacten die er zijn tussen gemeenteleden, ook juist in deze tijd. Wat mooi om zo met elkaar te kunnen meeleven. Er gebeurt zoveel meer dan wij zelf door hebben. We danken God.